El mercat literari suec està agitat des de fa tres setmanes, d'ençà que es va confirmar un dels secrets més mal guardats dels darrers temps: que Spotify llençava el seu servei d'audiollibres també a Suècia. De fet, ho va fer a cinc nous països: Finlàndia, Dinamarca, Islàndia, Mònaco, i l'esmentada Suècia. La notícia podria sonar com a normal, perquè Spotify és originalment una companyia sueca i perquè el servei ja és present a uns altres divuit països. Però el mercat dels audiollibres suec, a diferència del que passa a Espanya, és un mercat madur on hi ha molts competidors, com Nextory, Bookbeat, Storytel i Bokus Play, que es divideixen un mercat molt consolidat. Amazon, des de la seva entrada amb Audible, té problemes per a esgarrapar quota de mercat. Passarà el mateix amb Spotify? La resposta és no. El moviment de Spotify és un encert estratègic, com s'exposa a continuació.
L'oferta de Spotify
Com a la majoria dels països, els usuaris prèmium de Suècia tindran accés a dotze hores d'escolta gratuïta al mes, que equival aproximadament a un llibre. Qualsevol que vulgui escoltar més que això haurà de pagar una quantitat addicional. Així, el servei d'audiollibres es convertirà, segurament, en un augment de l'ingrés mitjà per usuari (ARPU).
Des del llançament del servei de Spotify, hi ha disponibles 25.000 títols suecs, de grans grups editorials com Bonnierförlagen i Norstedts. També hi participen Lind & Co, Bokfabriken, Piratförlaget, Mondial i Bookmark, entre d'altres. Amb el temps, hi haurà més títols suecs disponibles, i els usuaris també tindran accés a tot el catàleg d'audiollibres de Spotify, que consta de 300.000 títols, la majoria dels quals són en anglès.
Un moviment guanyador
La gran diferència amb Amazon és la base d'usuaris. Amazon no té a Suècia la penetració que té Spotify. Un altre factor decisiu és l'adaptació als gustos lectors nòrdics, amb els acords amb les grans editorials esmentats anteriorment. I, finalment, cal considerar la conveniència de tenir tot el producte de Spotify (música, pòdcasts, i ara, audiollibres) a la mateixa aplicació. Sí, aturem-nos a pensar-ho. Com a consumidors, és o no una oferta invencible tenir tota la música i tots els llibres a la mateixa aplicació?