"Fer viatjar les teves històries".

Així és com es presenta en societat Aniara Press, una empresa sueca que constituïda al novembre de 2023. Aniara proposa traduir, produir, i distribuir obres literàries en set llengües (anglès, alemany, castellà, danès, finès, suec i swahili) i catorze mercats (entre els quals està l'espanyol).

Encara que no es defineixen com a editorial, fan allò que fa una editorial. Però allò que Aniara vol fer diferent és canviar la cadena de valor de la producció editorial.

Pàgina web d'Aniara a data 27 de maig de 2024

Aquesta és la seva proposta:

  • Aniara no es defineix com a una editorial perquè vol esdevenir un actor que connecta autors i lectors de forma directa, independentment del format i fent servir totes les eines digitals que calguin, la qual cosa permet disminuir costos.
  • No cal dir que la proposta d'Aniara recorda el rol de Spotify al món de la música.
  • Pel que fa als autors, Aniara promet la distribució de les seves obres en les llengües natives dels mateixos multiplicant per cinc els ingressos que aquests obtenen avui en dia.
  • Pel que fa a les traduccions, Aniara farà servir un procés propi basat en la intel·ligència artificial, que consistirà en traduir de forma automàtica imitant l'estil d'escriptura original i refinar el resultat amb lingüistes, traductors i lectors.
  • Pel que fa a la producció, Aniara vol publicar llibres en paper amb venda en línia i impressió sota demanda, llibres electrònics, i audiollibres. Els audiollibres faran servir també la intel·ligència artificial per a narrar els llibres (de vegades imitant la veu dels propis autors).
  • Pel que fa a distribució, Aniara diu tenir acords amb distribuïdores arreu dels mercats on vol ser present, entre els quals estan els EUA, Regne Unit, Canadà, Mèxic, Alemanya, Espanya, Suècia, Finlàndia, Dinamarca, Argentina, i Colòmbia.
  • Finalment, Aniara vol potenciar la visibilitat del seu catàleg a través de campanyes a les xarxes socials i nots de premsa a mitjans especialitzats locals.

Qui hi ha al darrere d'Aniara?

Aniara és un projecte ideat per Rickard Lundberg, que també exerceix de CEO de l'empresa. Lundberg fou Director Digital a Norstedts i també Head of Global Direct Publishing a Storytel.

Els altres socis del projectes són:

  • Erik Fichtelius, president del consell, té una llarga trajectòria com a periodista i autor. Després d'arribar a l'edat de jubilació, també va treballar 2015-2019 a la Royal Library, KB, com a coordinador nacional d'una estratègia nacional de biblioteques.
  • Jussi Karlgren, investigador en tecnologia del llenguatge. Ha estat professor adjunt de tecnologia lingüística a KTH i professor associat a la Universitat d'Hèlsinki. També, el passat a Spotify. He treballat amb models per a la traducció.
  • Oskar Glauser, dissenyador UX que ha treballat amb moltes grans marques com HM.
  • Christian Ubbesen, director financer, va participar en la creació de l'empresa informàtica Findwise (venuda a Evry el 2018), que treballa amb tecnologia de cerca i idiomes.

 Si vols llegir una anàlisi estratègica del projecte, ho pots fer aquí.